Mighty Meerkats
Mighty Meerkats is een snel memorie kaartspel voor 1-6 spelers. In deze blog leggen we je het spel uit en geven we onze mening.
Doel van het spel
In Mighty Meerkats probeer je zoveel mogelijk families te verzamelen. Elke familie is 1 punt waard.
Hoe wordt Mighty Meerkats gespeeld?
Het spel wordt gespeeld in ronden, totdat de stapel kaarten op is, of tot alle families verzameld zijn. De speler met de meeste punten wint het spel.
Voorbereiding
Leg de plakmat op tafel. Zoek de 5 "last dig" kaarten, hou deze apart en schud de rest van de kaarten. Leg de 5 "last dig" kaarten in het midden van de stapel en leg hier alle andere kaarten bovenop. Leg 8 kaarten om de stapel in een vierkant. Zorg ervoor dat de kaarten niet worden gezien door de spelers. De stapel in het midden heet de zandstapel, de ruimte hieromheen is de zandvlakte.
Een ronde
Elke ronde is elke speler 1 keer aan de beurt. Als je aan de beurt pak je de bovenste kaart van de zandstapel. Je legt deze kaart open in de zandvlakte. Indien het een familiekaart is, mag je een kaart van de zandvlakte omdraaien. Je probeert hierbij een setje te verzamelen. Draai je hierbij een speciale kaart om dan voer je de actie uit. Heb je een setje gevonden, dan pak je beide kaarten en leg je deze voor je neer. Draai je een kaart om en is dit een andere familie dan die je zoekt. Dan is je beurt voorbij en draai je beide kaarten weer dicht. De volgende speler is nu aan de beurt. Trek je een speciale kaart van de zandstapel dan voer je direct de actie uit.
Speciale kaarten
Er zijn 7 verschillende speciale kaarten.
Stone Wall (2 kaarten)
Als je deze kaart opendraait, stopt je beurt direct. Je mag de Stone Wall op een
nieuwe plek op de zandvlakte leggen. Je mag hierbij ook maximaal twee andere kaarten
verplaatsen.
Nasty Ninja (1 kaart)
Je beurt is direct voorbij, laat de kaart niet aan andere spelers zien. Met deze kaart kun je de beurt van een andere speler overnemen. Je mag de kaart 1 keer gebruiken.
Triple Rapids (2 kaarten)
Je mag nog drie extra kaarten omdraaien in de zandvlakte.
Wrong Way (1 kaart)
Trek je deze kaart, dan hou je hem bij je zonder aan andere spelers te laten zien. Je kunt deze kaart eenmalig inzetten om ervoor te zorgen dat een andere speler de beurt direct eindigt of overslaat.
Earthquake (2 kaarten)
Je pakt alle kaarten van de zandvlakte en schud ze. Je legt alle kaarten gedekt weer terug. Draai vervolgens twee kaarten om van de zandvlakte.
Visionary Vantage (2 kaarten)
Met deze kaart mag je eenmalig de 3 bovenste kaarten van de stapel bekijken. Bij het terugleggen mag je de volgorde veranderen.
Desert Danger (2 kaarten)
Je beurt eindigt direct, en je moet de volgende beurt ook overslaan. Je legt de kaart daarna terug op de zandvlakte.
Big Family
In het spel zitten 2 grote families, deze bestaan niet uit 2 kaarten maar uit 4 kaarten. Heb je de hele familie verzameld, dan levert deze 3 punten op. Heb je beide families helemaal kunnen verzamelen, dan win je direct het spel.
De laatste 5 kaarten van de trekstapel zijn de "last dig" kaarten. Als je deze kaart trekt, mag je 2 kaarten van de zandvlakte omdraaien en eindigt je beurt.
Einde spel en puntentelling
Het spel eindigt als de zandstapel volledig leeg is, of als alle families zijn gevonden. Elke familie levert je 1 punt op, elke volledige grote familie 3 punten. De speler met de meeste punten wint het spel.
Onze review
Wij vinden Might Meerkats een hele leuke variatie op het bekende memory. De kaarten hebben een grappig artwork en de speciale kaarten maken het spel uitdagend. De playmat maakt het helemaal af, hierdoor kun je de kaarten gemakkelijk van tafel pakken. De speciale kaarten zijn duidelijk beschreven en daarom is het niet nodig om alle speciale kaarten te onthouden. Het is natuurlijk wel handig om de locatie van de kaarten te onthouden.