Amritsar
Amritsar is een nieuwe titel van Keep Exploring Games. In deze blog vertellen we je meer over het spel.
Amritsar is de tuinbasis van de Sri Harmandir Sahib, ook wel de Gouden Tempel genoemd. De tempel is bedekt met ruim 750 kilo puur goud!
Doel van het spel
In Amritsar vertegenwoordigen jullie verschillende persoonlijkheden die 3 decennia lang hielpen met de wederopbouw van de Gouden Tempel, door hem te voorzien van de benodigde materialen voor de verschillende delen van de tempel. Om dit te doen, moeten de spelers hun werkers en bijbehorende acties op de meest optimale manier plannen. Aan het einde van het derde decennium wint de speler met de meeste overwinningspunten het spel.


Hoe wordt Amritsar gespeeld
Amritsar wordt gespeeld in 3 decennia, waarbij elk decennium uit 4 ronden bestaat. In elke ronde voer je maximaal 3 stappen uit. Aan het einde van elk decennium wordt de actieve tempeltegel gescoord, belasting betaald en inkomsten verdiend. De speler met de meeste punten na 3 decennia wint.

Je beurt
Je beurt bestaat uit 3 stappen:
1. Verplaats je olifant
2. Werkers verplaatsen
3. Verplaats je olifant
(volgactie)
Verplaats je olifant
Deze actie is optioneel. Als je besluit wel je olifant te verplaatsen, doe je dit met de klok mee. De eerste stap is gratis, elke stap hierna kost je 1 munt per stap. Kom je voorbij de Maharadja-pion (de rode schijf die de ronden aangeeft), dan verlies je direct punten. 1 punt voor het eerste decennium, 2 punten voor de tweede en 3 punten in het derde decennium. Je olifant zorgt ervoor dat je kunt doneren aan de tempel (later uitgelegd), dit kan alleen als je de actie doneren uitvoert in het gebied waar ook je olifant staat.
Verplaats werkers
Werkers bewegen rond om de tempel. Elk district bevat 2 locaties waarbij in elke locatie 4 werkers mogen staan. Deze actie is verplicht. Je kiest een locatie waar minimaal 1 werkers staat en neemt alle werkers. Vervolgens plaats je (met de klok mee), steeds 1 werkers in de volgende locatie, tot je alle werkers geplaatst hebt. Je kunt zelf kiezen welke kleur je waar plaatst. De laatst werker die je plaatst wordt je actieve werker. Met deze werker kun je 1-3 acties uitvoeren. Je kunt je werkers altijd een extra stap verplaatst, maar dit kost je wel een munt.
Zodra je besluit om de werker niet meer te verplaatsen, kun je de hoofdactie van 1 van de 3 tegels uit dat district uitvoeren. Daarnaast kun je de bonusactie uitvoeren als je actieve werker overeenkomst met de kleur van de tegel. Staat je olifant ook in het district, dan kun je nog een derde actie uitvoeren (doneren of een hoofdactie).
Verplaats je olifant
Deze actie is optioneel en alleen beschikbaar als je het verplaatsingsfiche hebt vrijgespeeld. De verplaatsingsregels zijn hetzelfde als hiervoor benoemd.
Volgactie
Nadat de speler de acties heeft uitgevoerd, mogen de andere spelers een volgactie uitvoeren. Dit kan alleen als de spelers een mahouttegel hebben liggen in de kleur die overeenkomst met de kleur van de actieve werker. De qmahouttegel ligt rechtsboven op je spelersbord en kun je aanschaffen door middel van een actie. De actieve speler ontvangt 1 punt voor elke speler die de volgactie uitvoert.

Ronden
De ronde eindigt als de laatste speler zijn beurt heeft voltooid, die speler zet de maharadja-pion 1 stap verder. Als de maharadja-pion het startveld weer bereikt, eindigt een decennium.
Aan het einde van elk van de 3 decennia moeten alle spelers belasting betalen, krijgen de spelers inkomsten (afhankelijk van de hoogte van de kennissporen), krijgen spelers punten afhankelijk van de donaties (tegel in het midden van het spel), wordt er een nieuwe brug geplaatst en wordt er een deel van de tempel geplaatst.

Einde spel
Na het uitvoeren van alle stappen na het eindigen van het 3 decennium, stop het spel.
Alle spelers krijgen nog punten voor hun kennissporen en doeltegels. De speler met de meeste punten wint het spel.
Acties
De actietegels geven de mogelijkheid tot het uitvoeren van acties.
Grondstoffen: Je ontvangt de afgebeelde grondstoffen.
Marktactie: koop/verkoop grondstoffen van de markt. Bij het kopen, betaal je munten. Bij het verkopen ontvang je punten. Elke keer als je een marktactie uitvoert ontvang je een donatiemarker, deze plaats je op je olifant en kun je gebruiken voor het doneren.
Mahout: Voer een actie uit van 1 van je mahouttegels.
Upgrades: Voer een upgrade uit. Je kunt pakhuizen, doelen of mahouttegels bouwen. Elke keer dat je een upgrade doet ontvang je een donatiemarker, deze plaats je op je olifant en kun je gebruiken voor het doneren.
Kennisspoor: Zet je blokje omhoog in het desbetreffende kennisspoor.
Doneren: Verplaats een donatiemarker op het eerst beschikbare level op een donatietegel. Je ontvangt punten voor de donaties die je doet. Let op! je kunt alleen doneren als je olifant zich in hetzelfde district bevindt.
Onze review
Amritsar ziet er weer fantastisch uit! De ronden gaan snel, maar je moet het wel even goed doorhebben. De eerste paar beurten zullen wat moeizaam gaan, je kunt namelijk best veel acties kiezen. Ook is het goed nadenken hoe de balans is tussen het krijgen van goederen, het doneren en het betalen van belasting. Soms is het erg lastig om aan de juiste goederen te komen of de juiste acties te kunnen uitvoeren.
De metalen munten zijn niet standaard inclusief. Je kunt ze via onderstaande link aanschaffen.
Ben je enthousiast geworden door deze blog en wil je Amritsar aanschaffen?



