Endless Winter
In Endless Winter ga je terug in de tijd, zo'n 10.000 jaar voordat onze jaartelling is begonnen. In het spel ben je een stamhoofd van een stam en help je je stam te laten groeien. Dit doe je door nieuw land te ontdekken, te jagen, monumenten bouwen en de bevolking te laten groeien. In deze blog leggen wij het spel uit in wat meer detail en kun je onze mening lezen.
Doel van het spel
In Endless Winter strijd je tegen andere stammen om de meeste punten te verdienen. Punten haal je door omhoog te klimmen op het offer- en het erespoor. Stam- en Cultuurkaarten te verzamelen en dierkaarten die je hebt verzamelend. Heb jij de meeste punten, dan win je!
Hoe wordt Endless Winter gespeeld?
Iedere speler krijgt een eigen spelersbord met daarbij een eigen voorbereidingskaart, deze is voor elke speler anders en is per spel anders. Dit maakt het asymmetrisch. Daarnaast start elke speler met dezelfde startkaarten. De startspeler wordt bepaald door het uitdelen van de startkaarten. Het spel wordt gespeeld in 4 ronden en elke ronde heeft 3 fases met daarin 3 beurten waarin je diverse acties kunt uitvoeren, deze bespreken we hieronder.
Een ronde
Een ronde heeft 3 fases. Actie-, Eclips- en Nieuwe generatiefase. De actiefase wordt om de beurt gespeeld, elke speler komt 3x aan de beurt. In de Eclipsfase wordt de nieuwe spelvolgorde bepaald en voeren de spelers de eclipsacties uit. . In de nieuwe generatiefase wordt het spel voorbereid voor een nieuwe ronde.
Actiefase
Hieronder beschrijven wij de verschillende acties die je kunt uitvoeren in de actiefase. Heb je vragen, laat het ons gerust weten in een reactie.
De actiefase wordt altijd gespeeld in de volgende volgorde:
- Cultuurkaarten spelen
- Acties uitvoeren
- Kaarten afleggen
- (alleen in je derde beurt) Eclipsstapel maken
Cultuurkaarten spelen
Je mag nu een aantal cultuurkaarten uit je hand spelen. De eerste kaart mag je gratis spelen, voor elk volgende kaart moet je een kaart betalen. Het spelen van cultuurkaarten is niet verplicht. De acties van deze kaarten worden direct uitgevoerd.
Acties uitvoeren
Tijdens het uitvoeren van acties plaats je je stamlid of stamhoofd miniatuur op het bovenste veld van een actiekolom op het speelboord of op het rustveld op je eigen spelersbord.
Plaats je je miniatuur op het rustveld, dan pak je 1 kaart vanuit je persoonlijke trekstapel op hand.
Op het speelbord zijn 4 kolommen waar je acties kunt uitvoeren. Je zet je miniatuur altijd op het bovenste veld en verplaats hem tijdens het uitvoeren van acties naar beneden. De bovenste actie mag je zo vaak je wilt uitvoeren, zolang je er maar voor kunt betalen (dit is altijd in arbeid of gereedschap). Arbeid betaal je door kaarten uit je hand af te leggen. Heb je de bovenste actie uitgevoerd, dan verplaats je je miniatuur 1 stap lager. Deze actie mag je eenmalig uitvoeren. De onderste actie is alleen voor de speler die hier als eerste komt, deze geeft een extra bonus.
De acties zijn: Inwijden, Ontwikkelen, Migreren en Jagen.
Inwijden: Je pakt nieuwe stamkaarten die je op hand mag nemen en kun je kaarten begraven. Begraven kaarten blijven daar liggen tot aan het einde van het spel.
Ontwikkelen: Ontvang nieuwe cultuurkaarten en ontvang een heilige steen. Heilige stenen leveren je punten op tijdens de Eclipsfase. Je kunt maximaal 3 heilige stenen kwijt.
Migreren: Bouw nieuwe nederzettingen op de basisterreintegel of verplaats een nederzetting. Je hebt de meeste invloed op een tegel nodig om hier voordelen uit te halen tijdens de Eclipsfase. Je kunt ook 3 nederzettingen inleveren om een dorp te bouwen. Een nederzetting heeft 1 invloed, een dorp 2.
Jagen: Je kunt nieuwe dierkaarten opendraaien, nieuwe dierkaarten ontvangen. En al eerder behaalde dierkaarten draaien om zo de voordelen te ontvangen. Dierkaarten die niet zijn omgedraaid leveren aan het einde van het spel punten op.
Kaarten afleggen
Heb je je acties uitgevoerd, leg je de gebruikte kaarten op je aflegstapel. Je kunt nog geen nieuwe kaarten op hand nemen.
Eclipsstapel maken
Tijdens je derde beurt speel je cultuur- en stamkaarten uit je hand om zo een eclipsstapel te maken.
Eclipsfase
De Eclipsfase wordt gespeeld in verschillende stappen.
Eerst wordt er gekeken wie de meeste arbeid heeft betaald tijdens het maken van de eclipsstapel. Heb je een miniatuur op een rustveld staan, dan levert deze 1,5 arbeid op. De speler met de meeste arbeid wordt de nieuwe startspeler. De cultuurkaarten die je hiervoor hebt gebruik neem je terug op hand.
Hierna voor je de acties volgens het volgorde spoor uit, dit zijn extra bonussen. Kan/wil je een actie niet uitvoeren, dan mag je een lagere bonus uitvoeren.
Als de bonussen zijn uitgevoerd, voer je de eclipseffecten van de stamkaarten uit, hierna leg je de stamkaarten af.
Je ontvangt terreinvoordelen als jij de meeste invloed in dat gebied hebt. Daarnaast voer je de eclipsvoordelen uit die op je persoonlijk spelersbord staan. Deze moet je vrijspelen door de heilige stenen of dorpen te bouwen.
Nieuwe generatiefase
In de nieuwe generatiefase wordt de mammoetsteen verplaatst naar de volgende ronde en nemen de spelers alle miniaturen weer terug. Het jachtgebied wordt aangevuld (aantal spelers +1). Ook het cultuuraanbod wordt weer aangevuld. Tijdens tijdperk 1, pak je kaarten van tijdperk 1, in tijdperk 2, de kaarten van tijdperk 2. Vervolgens pakt iedere speler 5 kaarten van de trekstapel en voegt deze bij de kaarten in zijn hand.
Einde spel
Na 4 ronden stopt het spel, in de 4de ronde wordt de eclipsfase nog gespeeld, de nieuwe generatiefase wordt overgeslagen. Alle spelers krijgen nu punten voor het offerspoor, het erespoor, de stam- , cultuur en dierkaarten.
De positie van de totem op het offer- en erespoor bepalen hoeveel punten je krijgt. Alle stamkaarten (in je hand, trek- en aflegstapel en kaarten je die begraven hebt ) leveren punten op. Je ontvangt de punten zoals aangegeven staat op de kaart. Voor alle dierkaarten die niet zijn gedraaid krijg je punten zoals aangegeven staat op de kaart, hoe meer dieren je van 1 soort hebt verzameld hoe meer punten je krijgt.
De speler met de meeste punten wint!
Onze review
Endless Winter is een expertspel waarbij verschillende mechanisme worden gecombineerd. Je combineert Worker Placement, met Deckbuilding en Area control. Het spel zal daarom niet voor iedereen weggelegd zijn, maar wij vinden hem erg tof! Het spel heeft enorm veel spelonderdelen, maar gelukkig is er een fijne insert gemaakt die het opzetten van spel makkelijker maakt. Je moet wel een flinke tafel hebben om het spel neer te kunnen leggen. Het spel neemt veel ruimte in door het gebiedsbord, het speelbord, alle openliggende kaarten en je eigen spelersbord. De regels zijn erg duidelijk opgezet. De eerste ronde zal even zoeken zijn hoe het precies werkt, maar daarna zul je snel merken dat het een stuk soepeler speelt. Wij zijn enorm verrast door het spel. Omdat er 'maar' 4 acties zijn, is het overzichtelijk welke acties er zijn. Maar door de verschillende manieren van punten halen, wordt het wel complex. Een mooie aanvulling in onze kast!