D.E.I. Devide Et Impera
In deze blog nemen we je mee naar de speluitleg en verschillende uitbreidingen van D.E.I. (Devide Et Impera). D.E.I. is een area-control spel, dat zich afspeelt in de nieuwe ijstijd.
In D.E.I. bestuurt elke speler een van de vier groepen/facties overlevenden, en zij zullen met elkaar moeten strijden om de winst. Ze zullen Londen moeten verkennen op twee niveaus, tussen de straten en op de daken van de oude gebouwen, op zoek naar de kostbare grondstoffen uit het verleden die door de Pure Ones worden begeerd: Technologieën en Energiecellen.
Het speelbord is modulair en driedimensionaal, zodat elk spel van D.E.I. steeds anders is. De ontdekkingsreizigers zullen vaak kunnen strijden om gebieden voor grondstoffen en om meer invloed op de markten, en daarom zullen gevechten onvermijdelijk zijn. De speler die aan het einde van het spel de meeste overwinningspunten heeft verdiend, wint het spel.
Doel van het spel
De speler die aan het einde van het spel de meeste overwinningspunten heeft verdiend, wint het spel.
Hoe wordt D.E.I. gespeeld?
D.E.I. wordt in 4 ronden gespeeld en elke ronde heb je 3 beurten en een clean-up fase die de spelers om de beurt uitvoeren. Elke factie begint met 8 kaarten, een Held en enkele Verkenners, maar tijdens het spel is het mogelijk om nieuwe actiekaarten te kopen van de verschillende markten, nieuwe structuren te bouwen zoals bruggen en liften, en tijdelijk controle te krijgen over de hi-technologische Drones. Als je aan de beurt bent, speel je een kaart en voer je de acties uit, je speelt een 2de kaart en voert ook die acties uit. Hierna is de volgende speler.
Welke acties zijn er?
De acties staan op de kaarten die je speelt. Op sommige kaarten staan meerdere acties, je kunt de acties in eigen volgorde uitvoeren.
Enlist
Plaats 2 nieuwe verkenners op het speelbord, dit mag alleen op de plekken waar je zelf een kamp gebouwd hebt, of in 1 van de 2 basiskampen op het speelbord.
Move
Je kunt een onbeperkt aantal verkenners een aantal stappen verplaatsen. 1 beweegsymbool, betekent 1 stap. Je kunt alleen een gebied in bewegen waar je meerderheid hebt, of meerderheid hebt na het bewegen. Je kunt niet zomaar bewegen tussen de verschillende niveaus, hier heb je liften voor nodig.
Collect
Je mag 1 resource van het gebied waar je staat, oppakken en in je eigen voorraad plaatsen.
Buy
Je kunt een handkaart afleggen om een nieuwe kaart van de markt te kunnen kopen. Let er wel op dat je aan de extra voorwaarden voldoet, zo heb je bij de markten soms controle nodig om een kaart te kunnen kopen. kaarten die je koopt, plaats je direct in je hand en kun je soms al direct inzetten.
Build
Met deze actie kun je een brug, lift of kamp bouwen. Bruggen kun je gebruiken om gebieden te connecten en zo makkelijker te verplaatsen. Liften heb je nodig om te kunnen verplaatsen naar een hoger/lager gelegen niveau. Een kamp kun je bouwen zodat je op andere plekken op het bord verkenners kunt plaatsen.
Speciale acties
Naast alle basisacties zijn er veel kaarten met speciale acties, deze kaarten zul je moeten kopen en zitten niet standaard in je deck met kaarten. Sommige acties zorgen ervoor dat je een andere kaart die je hebt gespeeld kunt kopiëren, je kunt extra resources oppakken of extra verplaatsen.
Controle
Heb je de controle over een gebied en ligt er een outpost, dan beheers je deze en plaats je het blokje van die outpost op je spelersbord. Heb je aan het einde van je tweede beurt 2 blokjes van dezelfde kleur, dan mag je een speciale tegel (feats) omdraaien die je op je spelersbord hebt liggen. Deze leveren speciale vaardigheden op en leveren aan het einde van het spel nog eens extra punten op.
Drones
Drones zorgen voor extra acties en vaardigheden. Iedere speler begint met 1 drone kaart en je kunt extra dronekaarten kopen op de diverse markten. Drones helpen je vaak met (ver)plaatsen van verkenners.
Missies
Na elke ronde plaats je je marker op 1 van de missiekaarten (totaal zijn er 8 kaarten verdeeld in 4 kolommen). In elke kolom mag je maar 1 token hebben liggen. Missies leveren je leuke extra punten op.
Einde spel
Het spel stopt als iedereen aan het einde van ronde 4 is en iedereen zijn 4e marker op het missie-spoor heeft geplaatst, eindigt het spel. Spelers krijgen nog punten voor elke omgedraaide feat (spelersbord), elke outpost die ze op dat moment beheersen, technology & energy tokens en voor alle kaarten die ze hebben gekocht. De speler met de meeste punten wint het spel!
Uitbreidingen
The Citadel
De Citadel is een van de machtige kernen voor de Purebreds: geheimen die de bevolking niet hoeft te weten, zitten er in. Met de uitbreiding The Citadel kun je D.E.I. spelen in een nieuwe modus: De Citadel! De citadel zorgt voor nieuwe acties en extra beloningen als je deze weet te veroveren.
De uitbreiding voegt daarnaast nog 4 nieuwe leiders toe zodat er nog meer variatie in het spel komt en een nieuwe drone voor nog meer afwisseling.
Cash & Rad
Met de uitbreiding Cash & Rad kun je D.E.I. spelen met maximaal 6 spelers. Deze uitbreiding bevat twee nieuwe facties: de slimme Camdens (ervaren handelaren), en de gevaarlijke Rads (radioactief en dodelijk). Je gebruikt deze facties zonder beperkingen in een D.E.I.-spel, met een willekeurig aantal spelers. Ook is er een nieuwe "Informatiemarkt" beschikbaar, deze vervangt één van de Buitenpostmarkten in het basisspel van D.E.I.. Ook in deze uitbreiding worden 2 nieuwe drones toegevoegd. Ook zitten er wat extra borden bij die je kunt gebruiken in alle versies.
White Death
In deze uitbreiding vind je 3 nieuwe beschikbare Factions, een gloednieuwe Markt, de Automa-modus, de Solo-modus, en nog veel meer dat je D.E.I.-spellen langer en gevarieerder maakt. Deze uitbreiding wordt geadviseerd aan spelers die al bekend zijn met het basisspel en deze een aantal keer hebben gespeeld, omdat de uitbreiding het basisspel drastisch kan veranderen.