Een spelmechanisme is de manier waarop een spel werkt. Er zijn duizenden spellen, maar het aantal spelmechanismen is kleiner. Alle spellen zijn in te delen in een of meerdere mechanismen. Sommige zul je misschien al kennen en sommige misschien niet. In deze blog leggen we een aantal populaire mechanismen uit. Wil je meer weten over de verschillende mechanismen? Lees dan snel verder!
Worker Placement
Het bekendste mechanisme is misschien wel de Worker Placement. Maar wat is een worker placement? Iedere speler heeft zijn eigen speelstukken, de werkers. In een ronde sturen de spelers hun werkers naar actievelden. Op elk veld is vaak ruimte voor één werker, waardoor de keuzes soms erg beperkt worden door de medespelers. Nadat alle spelers de acties uitgevoerd hebben, keren de werkers terug en wordt er een nieuwe ronde gespeeld.
Een voorbeeld van een worker placement is 'Stenen Tijdperk' of 'Agricola Familie editie'.
Roll & write
Het volgende mechanisme is Roll & Write. Roll & Write is eigenlijk heel simpel, dit zijn spellen waarbij je een aantal dobbelstenen werpt en het resultaat van je worp, of het nou kruisjes, resultaten of cijfers zijn, op een speciaal blaadje noteert.
Een voorbeeld van een Roll & Write is 'Yahtzee' of 'Clever'.
Flip & Write
Een Flip & Write werkt hetzelfde als een Roll & Write. Alleen gooi je geen dobbelstenen, maar draai je een kaart om. De uitkomst van de kaart teken je af op een speciaal blaadje.
Een voorbeeld van een Flip & Write is 'Polder' of 'Explorers'.
Deck building
Een deck builder-spel is een spel, waarbij iedere speler gebruik maakt van zijn eigen stapeltje kaarten. Tijdens een beurt wordt een aantal kaarten van dit stapeltje op hand genomen en gespeeld om nieuwe kaarten te krijgen. Als je eigen stapel leeg is, worden zowel de gespeelde als de nieuw verkregen kaarten geschud tot een nieuw stapel. Op deze manier bouw je je eigen stapel kaarten steeds verder op.
Een voorbeeld van een Deck builder is 'De Zoektocht naar El Dorado' of 'De taveernen van de Oude Stad'.
Tile Placement / Tegellegspel
Met Tile Placements worden spellen bedoeld, waarbij je per beurt een of meerdere tegels in het spel moet leggen. Een bepaald soort tile placements zijn polyomino-spellen. De tegels van deze spellen hebben verschillende vormen, waardoor er een grotere nadruk komt te liggen op het puzzelen met deze tegels.
Een voorbeeld van een Tile Placement is 'Lamaland' of 'Isle of Cats'.
Set Collection
In een Set Collection draait alles om verzamelen, vaak zijn dit kaarten of fiches. In een set collection moet je vaak een set van een bepaald formaat, van elke soort eentje, zoveel mogelijk verschillende of juist dezelfde verzamelen. Veel opties, maar die komen allemaal op hetzelfde neer: spaar ze allemaal! Set collection spellen zijn meestal niet heel lang of ingewikkeld.
Een voorbeeld van een Set Collection is 'Floriferous' of 'Sushi Go!'.
Engine building
In een Engine Building verzamel je spelonderdelen die je punten of goederen gaan opleveren. Engine Building komt van het Engelse motorbouwen, en dat is wat je bij engine build-spellen moet doen: een motor van samenwerkende spelonderdelen verzamelen. Bij de meeste van deze spellen komt de verzameling neer op een aantal kaarten, fiches of tegels, die je voor je op tafel legt. Wat echt typisch voor een engine builder is, is dat je wint als je een zo efficiënt en krachtig mogelijke combinatie van spelonderdelen verzamelt.
Een voorbeeld van een Engine Builder is 'Wingspan' of 'Cloudage'.
Automa
Een automa is een speciale variant van een spel, waarmee je het spel in je eentje kunt spelen. Veel spellen hebben speciale regels voor solo-spelers, waarmee je in je eentje bijvoorbeeld een zo hoog mogelijke score probeert te behalen. Maar een automa is niet helemaal hetzelfde als een solo-variant. Een automa houdt namelijk in dat je met een denkbeeldige tegenspeler speelt. Die tegenspeler heeft vaak zijn eigen speelstukken in het spel en voert zelfstandig acties uit. De acties worden bepaald door een stapel kaarten, die een voor een de commando's voor de acties van de automa-speler geven. Eigenlijk lijkt een automa een beetje op een computergestuurde tegenstander.
Een voorbeeld van Automa is 'Wingspan' of 'Viticulture'.
Reactie
Reactiespellen zijn over het algemeen kleine en simpele spelletjes, waarbij alle spelers zo snel mogelijk een opdracht uit moeten voeren of op een bepaalde situatie moeten reageren. De winnaar is kortom degene die het snelste is, zonder dat er echt diep moet worden nagedacht over tactische keuzes.
Een voorbeeld van reactiespellen zijn 'Halli Galli' of 'Vlotte Geesten'.
Slagen
Slagenspellen zijn kaartspellen, waarbij vaak sprake is van verschillende getallen en vier of vijf verschillende kleuren. Per beurt moet elke speler een kaart uit hand afleggen. De eerste kaart bepaalt de kleur die gevraagd wordt. Alle andere spelers moeten dan een kaart van dezelfde kleur afleggen. De speler die de hoogste kaart van deze kleur aflegt, wint de kaarten van deze ronde. Zo'n ronde wordt ook wel een slag genoemd. Slagenspellen bestaan al heel lang. De bekendste slagenspellen zijn klassieke kaartspellen als hartenjagen of klaverjassen. Tegenwoordig zijn er veel meer slagenspellen.
Een voorbeeld van Slagenspellen zijn 'Telos' of 'De Crew'.
Area Control & Area Influence
Area control-spellen zijn spellen waarin het doel is om zoveel mogelijk land onder controle te hebben. Land is punten waard of levert grondstoffen op. Het kan echter ook elk moment veroverd worden. Dit zorgt voor veel strategische complexiteit.
Een voorbeeld van Area Control is 'Garden nation' of 'Tikal'.
Auction & Bidding
In Auction & Bidding moet je een bod doen, meestal een geldbedrag, op voorwerpen in een veiling van goederen om je positie in het spel te verbeteren. Deze goederen stellen spelers in staat toekomstige acties uit te voeren of een positie te verbeteren. De veiling bestaat uit het om de beurt plaatsen van een bod op een bepaald voorwerp, totdat er een winnaar is, die de controle over het voorwerp kan overnemen.
Een voorbeeld van Auction & Bidding is 'Raccoon Tycoon' of 'Sneaky bastard'.
Card Drafting
Open Drafting wordt gebruikt in spellen waarin de spelers kaarten (of tegels, grondstoffen, dobbelstenen, enz.) kiezen uit een gemeenschappelijke stapel, om een voordeel te behalen of om verzamelingen samen te stellen die gebruikt worden om doelstellingen in het spel te bereiken.
Een voorbeeld van een Card Drafting is '7 Wonders Duel'
Co-operative / Coöperatieve
Coöperatieve spellen zijn spellen waarbij iedereen samenwerkt. Oftewel, óf je wint als groep, óf iedereen verliest.
Een voorbeeld van een Co-op is ' De crew' of 'De Legenden van Andor'
Escaperoom
Escape room-spellen zijn bordspelvarianten van de populaire escape rooms. Bij een escape room is het de bedoeling dat je als groep raadsels en puzzels in een kamer oplost, zodat je zo sleutels, hints en hulpmiddelen vindt om uit de kamer te ontspannen. Een escape room-spel geeft een soortgelijke ervaring. Omdat je na het spelen de puzzels van deze spellen al eens gezien hebt, betekent dit dat een escape room-spel meestal maar één keer kan worden gespeeld.
Een voorbeeld van een Escaperoom is ' Escape Quest'
Legacy
Een legacy-spel is een spel dat elke keer nadat het is gespeeld blijvend wordt aangepast. Bij een legacy-spel wordt door middel van stickers, stiften of andere middelen een of meerdere onderdelen van het spel permanent veranderd. Legacy-spellen hebben vaak de vorm heeft van een doorlopend verhaal, vaak ook wel een “campaign” of campagne genoemd.
Een voorbeeld van Legacy spellen zijn 'My City' en 'The Kings Dilemma'.
Asymmetric
Bij Asymmetrische spellen zijn de krachten of eisen van spelers niet gelijk. Verschillende opties bieden verschillende voor- en nadelen voor elke speler.
Een voorbeeld van een Asymmetrisch spel is ' Root'.
Reactie plaatsen
Reacties